1. ADVOKATYDELSER
1.1. Forretningsbetingelserne suppleres i forbrugersager med et særskilt kundebrev eller en særskilt e-
mail. Dette benævnes ”kundebrevet”. Der udarbejdes som udgangspunkt ikke kundebrev i
erhvervssager. Det forventes, at erhvervskunder på eget initiativ tilvejebringer oplysninger om
advokatfirmaets forretningsbetingelser. Dette kan ske ved direkte opfordring fra erhvervskunden,
eller ved at erhvervskunden læser advokatfirmaets forretningsbetingelser på advokatfirmaets
hjemmeside www.fw-law.dk. Advokatfirmaet kan dog altid anmode en erhvervskunde om
skriftligt at tiltræde nærværende forretningsbetingelser. Der henvises navnlig til pkt. 2.10. - 2.11.
1.2. Nærværende forretningsbetingelser finder anvendelse mellem advokatfirmaet og kunden,
medmindre andet aftales skriftligt.
1.3. Aftaleparterne er kunden og advokatfirmaet, der også benævnes “advokaten” og/eller
“advokaterne”, samt “os” og “vores”.
1.4. Forretningsbetingelserne indeholder alle lovmæssige, faglige og administrative regler og
forskrifter, som advokater er forpligtede til at overholde i kunderelationer, herunder
forbrugerforhold.
1.5. Advokatfirmaets advokatydelser omfatter ikke – medmindre andet specifikt aftales – rådgivning
om de skattemæssige konsekvenser af dispensationer og/eller transaktioner eller andre skatte- og
afgiftsmæssige forhold.
1.6. Advokatydelserne er baseret på gældende ret på det tidspunkt, advokatydelserne leveres, ligesom
advokatfirmaets juridiske rådgivning er baseret på de faktiske oplysninger, som vores kunder
leverer til advokaten under rådgivningsforløbet.
1.7. Kunden er derfor forpligtet til at afgive præcise og fuldstændige oplysninger om den pågældende
sag og i nødvendigt omfang ajourføre disse oplysninger over for advokaten. Advokatfirmaet kan
uden varsel afbryde kunderelationen, hvis kunden afgiver urigtige eller vildledende oplysninger til
advokatfirmaet, som har eller kan have betydning for advokatydelsen, samt betydning for
advokatens generelle arbejde, status og omdømme.
1.8. Advokatydelsen leveres af advokatfirmaet. Advokatfirmaet, eller den advokat, som kunden
indledningsvis har korresponderet med, haft telefonsamtaler med eller afholdt møder med, kan
uddelegere opgaven til andre medarbejdere i advokatfirmaet, dog således at advokaten altid vil
være forpligtet til at sikre, at de faglige kompetencer for at løse kundens sag er til stede hos den
udførende sagsbehandler.
2. SALÆR
2.1. Advokatfirmaets almindelige timetakster er gældende og udgør for tiden kr. 1.960 + moms, kr.
2.450 inkl. moms, for arbejde udført af advokatfuldmægtige, kr. 2.450 + moms, kr. 3.062,50 inkl.
moms for advokater, samt kr. 2.950 + moms, kr. 3.687,50 inkl. moms, for advokater, der er
partnere i advokatfirmaet.
2.2. Advokatsalær beregnes på grundlag af retsplejelovens regler og de advokatetiske regler.
2.3. I forbindelse med afregning af vores salær er advokatfirmaet berettiget til at inddrage arten og
omfanget af advokatens arbejde, sagens betydning og værdi for kunden, det forbundne ansvar for
advokaten, det opnåede resultat, om advokaten har ydet ekspertrådgivning, og om der har været
tale om hastearbejde og/eller arbejde uden for normal arbejdstid, når dette er forudsat og måtte
være forventet af kunden.
2.4. I sager om beskikkelse som forsvarer i straffesager, bistandsadvokater, samt til beskikkede
advokater i ægteskabs-, forældreansvars- og børnefjernelsessager, samt konkurskarantænesager,
fastsættes vores salær i henhold til landsretternes gældende vejledende takster, aktuelt pr. 1.
januar 2023. Advokatfirmaet afregner i disse sager ikke salær udover, end hvad der fastsættes af
domstolene.
2.5. Vores timetakster reguleres løbende og som udgangspunkt én gang årligt pr. 1. januar. Kunden er
forpligtet til at holde sig underrettet om eventuelle ændringer i salærtakster, der offentliggøres
på hjemmesiden www.fw-law.dk og www.dinadvokatgoerlev.dk.
2.6. Et salæroverslag er alene vejledende, og det endelige salær, inkl. udlæg, kan afvige fra overslaget.
2.7. Såfremt advokaten under rådgivningsforløbet erfarer, at et begrundet salæroverslag ikke kan
holde, og salæret må forventes at blive højere end det salæroverslag, advokaten har afgivet over
for kunden, skal advokaten varsle dette over for kunden så tidligt som muligt, og inden der
udføres arbejde udover det, som er indeholdt i salæroverslaget.
2.8. Kunden vil som udgangspunkt blive anmodet om at indbetale et acontobeløb til dækning af det
forventede salær, samt forventede udlæg og øvrige omkostninger.
2.9. Advokatfirmaet kan afvise at påtage sig en opgave, suspendere eller ophøre med at levere
advokatydelserne, hvis advokatfirmaet ikke rettidigt modtager acontobeløb, efter kunden er
blevet anmodet herom
2.10. Salær afregnes efter medgået tid og afregnes som udgangspunkt hver den 20. i måneden,
medmindre andet aftales med kunden.
2.11. Såfremt advokatydelsen leveres i henhold til en fast pris, vil beregningsterminer blive aftalt med
kunden samtidig med aftalen om den faste pris og omfanget af advokatydelsen.
2.12. Betalingsfristen er som udgangspunkt netto kontant + 8 dage. Der tages forbehold for en kortere
eller længere betalingsfrist.
2.13. Ved betaling efter forfaldstidspunktet pålægges der rente svarende til 1,5% pr. påbegyndt måned.
2.14. Hvis der ikke betales rettidigt, kan advokatfirmaet suspendere eller ophøre med at levere
advokatydelserne, modregne fakturabeløbet i de midler, som kunden har stående på
advokatfirmaets klientkonto, eller tilbageholde adkomstdokumenter, andre dokumenter,
pengebeløb eller lignende, som advokatfirmaet er i besiddelse af, indtil hele vores salær, samt alle
udlæg og øvrige omkostninger, er betalt.
2.15. Indsigelser imod en faktura skal være fremsat før forfaldstidspunktet.
2.16. I sager, hvor kunden er en juridisk enhed med begrænset hæftelse, såsom f.eks. aktieselskaber,
anpartsselskaber m.fl., hæfter den til enhver tid registrerede ledelse og reelle ejerkreds solidarisk
og personligt med den juridiske enhed for advokatfirmaets tilgodehavender over for den juridiske
enhed. Dette gælder uanset, hvem der måtte have bestilt advokatydelsen.
2.17. Den solidariske og personlige hæftelse, jf. pkt. 2.10., er en selvskyldnerkaution, så advokatfirmaet
ved den juridiske enheds manglende betaling til forfaldstid kan rette et krav direkte mod de
fysiske personer, som er nævnt I pkt. 2.10. Kravet kan således rettes direkte mod de fysiske
personer, som er nævnt I pkt. 2.10., uden forudgående tvangsinddrivelse over for den juridiske
enhed.
3. UDLÆG
3.1. Endvidere afholder advokatfirmaet ikke udlæg for kunden til f.eks. tinglysnings- og
registreringsafgifter, gebyrer til private virksomheder og/eller offentlige myndigheder. Kunden vil
for opkrævede afgifter og gebyrer blive anmodet om forhåndsbetaling af advokatfirmaet.
3.2. Såfremt kunden anmodes om at indbetale for omkostninger i form af afgifter og gebyrer i
forbindelse med udførelsen af den konkrete opgave, og kunden ikke indbetaler de for sagen
nødvendige omkostninger til tredjemand, er advokaten ikke forpligtet til at foretage disse udlæg,
og det er således kundens ansvar, hvis opgaven ikke kan færdiggøres.
3.3. Advokaten kan ikke gøres erstatningsansvarlig for tab, som kunden måtte lide i forbindelse med
kundens forsømmelse af indbetaling af omkostninger, som er nævnt i pkt. 3.1.
4. KOMMUNIKATION
4.1. Advokatfirmaet kommunikerer primært digitalt og benytter gængse teknologier, såsom e-mails,
SMS mv. I vores kommunikation med kunden kan advokatfirmaet anvende e- mail eller anden
elektronisk kommunikation, der ikke krypteres, medmindre dette særskilt aftales med kunden.
Personfølsomme oplysninger eller andre oplysninger, der kan sidestilles hermed, fremsendes
alene via en krypteret forbindelse f.eks. krypteret e-mail. Kommunikation via SMS indgår tillige i
afregningsgrundlaget.
4.2. Advokatfirmaet er ikke forpligtet til at kommunikere med kunden på en af kunden nærmere
anvist måde, hvis denne falder uden for advokatfirmaets normale kommunikationsformer.
Kommunikation om konkrete sager via Facebook, WhatsApp m.fl. falder uden for advokatfirmaets
normale kommunikationsform.
5. KUNDEIDENTIFIKATION
5.1. Advokatfirmaet i en række forskellige typer af sager, såsom blandt andet overdragelse af fast
ejendom, virksomhedsoverdragelser mv., forpligtet til at kunne identificere vores kunder
behørigt.
5.2. Advokatfirmaet anvender elektronisk identifikationsudbyder til at bekræfte private kunders
identitet, samt identiteten på bestyrelsesmedlemmer, øvrige ledende medarbejdere og ejere
tilhørende juridiske enheder. Dette kan f.eks. være via MitID.
5.3. Kunden er forpligtiget til ved advokatfirmaets anmodning herom at fremvise behørig
billedidentifikation. Det samme er gældende for fuldmægtige eller forretningsførende, der
handler på vores kunders vegne.
5.4. Advokatfirmaet anmoder kun om billedlegitimation, hvis det er et lovgivningskrav eller følger af
andre regler, som advokatfirmaet er forpligtet i henhold til.
6. INTERESSEKONFLIKTER
6.1. Advokatfirmaet repræsenterer ikke en kunde i en sag, hvis advokatfirmaet allerede repræsenterer
en anden kunde i den pågældende sag, når kundernes interesser i forhold til advokatydelserne er
modstridende, medmindre advokatfirmaet har samtykke hertil fra den repræsenterede kunde.
6.2. Under hensyntagen til pkt. 6.1. står det advokatfirmaet frit for at repræsentere enhver kunde i en
hvilken som helst sag, uanset om dette måtte indebære en retssag eller lignende retslige
sagsskridt, selvom kundens interesser er eller bliver modstridende med vores kundes interesser.
Vores kunder giver hermed samtykke (i den udstrækning dette er muligt og/eller påkrævet i
henhold til gældende lovmæssige, administrative eller faglige restriktioner, regler eller forskrifter,
herunder de advokatetiske retningslinjer) til en sådan samtidig repræsentation
6.3. Advokatfirmaet giver straks kunden besked om eventuel inhabilitet, og advokatfirmaet er på et
hvilket som helst tidspunkt berettiget til at afslutte en kunderelation og/eller udtræde af en sag,
såfremt der indtræder inhabilitet.
7. FORTROLIGE OPLYSNINGER
7.1. Alle oplysninger, som advokatfirmaet modtager fra kunden som led i advokatopdraget, behandles
fortroligt.
7.2. Kunden er indforstået med, at advokatfirmaet må videregive dennes fortrolige oplysninger til
vores erhvervsansvarsforsikringsselskab, vores revisorer, eksterne bogholdere, internt i
advokatfirmaet til andre medarbejdere, udvalgte samarbejdspartnere eller tredjemænd, til hvem
advokatfirmaet har udliciteret visse juridiske, finansielle eller administrative roller, opgaver og
funktioner, bl.a. dokumenthåndtering, oversættelse, affaldshåndtering, leverandører af IT-
support og -service, lagring af dokumenter og oplysninger, samt leverandører af
arkiveringsydelser, eller hvis det kræves i medfør af lovgivning eller administrative forskrifter.
7.3. Med respekt for tavshedspligten er advokatfirmaet berettiget til i markedsføringsøjemed at bruge
offentligt kendte oplysninger om kunden, når dette kan ske uden gene for kunden.
7.4. Advokatfirmaet er tillige berettiget til i anonymiseret form at omtale konkrete sager på sociale
medier, herunder f.eks. resultatet af retssager, rekonstruktioner mv., så længe tavshedspligten
iagttages, og så længe kunden ikke - uden dennes udtrykkelige samtykke - på trods af
anonymiseringen alligevel kan identificeres.
8. ANSVARSBEGRÆNSNING
8.1. Alle advokater ansat i advokatfirmaet er omfattet firmaets professionelle ansvarsforsikring og
garantiordning, tegnet hos HDI Gerling Danmark. Policenummer: 156-08294832-30019.
8.2. Den professionelle ansvarsforsikring har en dækningssum på kr. 5.000.000 og garantistillelse kr.
5.000.000.
8.3. Ansvarsforsikringen dækker al advokatvirksomhed udøvet af advokater og ansatte i
advokatfirmaet, uanset hvor advokatvirksomheden udøves.
8.4. Advokatfirmaets pligter og erstatningsansvar gælder udelukkende i forhold til vores kunder.
8.5. Et krav, der vedrører advokatydelserne, kan kun rejses mod advokatfirmaet og ikke mod nogen
anden enhed eller person.
8.6. Advokatfirmaet kan ikke gøres erstatningsansvarlig, når advokatydelserne er leveret på baggrund
af urigtige, manglende eller ufuldstændige oplysninger, afgivet af kunden til advokatfirmaet.
8.7. Advokatfirmaet er ikke erstatningsansvarlig for mistet fortjeneste, indirekte tab eller følgeskader i
anledning af advokatydelserne.
8.8. Advokatfirmaet er ikke ansvarlig over for kunden, hvis advokatfirmaet er ude af stand til at levere
advokatydelserne på grund af forhold, der ligger uden for advokatfirmaets rimelige kontrol.
9. KLIENTKONTI
9.1. Klientmidler forvaltes i henhold til Advokatsamfundets regler for klientkonti. Betegnelsen
klientmidler benyttes i denne sammenhæng således, at der er tale om situationer, hvor
advokatfirmaet opbevarer penge, som tilhører kunden.
9.2. Såvel positive som negative renter tilfalder kunden i overensstemmelse med Advokat- samfundets
regler. Renter, der debiteres en separat klientkonto som følge af, at pengeinstituttet forrenter
kontoen med en negativ rentesats, betales af kunden. Positive renter, der tilskrives en
klientkonto, vil ligeledes tilfalde kunden. Eventuelle gebyrer, som pengeinstituttet måtte debitere
i forbindelse med oprettelse, vedligeholdelse eller nedlæggelse af en separat klientkonto, betales
af kunden.
9.3. Ifølge indskydergarantiordningen er indestående på klientkonti sikret ved beløb op til ca. 750.000
kr. (100.000 €). Dækningsmaksimummet gælder det samlede indskud i banken, selvom pengene
står på forskellige konti, herunder på både klientbankkonti og egne konti. Ved større indestående
skal klienten skriftligt give oplysning til advokatfirmaet, hvis der ønskes oprettet klientkonti i flere
forskellige pengeinstitutter.
9.4. Der gælder særlige regler for indskud vedr. fast ejendom, hvis den faste ejendom har været
anvendt til eller er bestemt til hovedsageligt ikke-erhvervsmæssige formål. Her dækkes beløb op
til 10 mio. euro, indtil 12 måneder efter beløbet blev indsat, og uanset om indskuddet står på en
særskilt konto.
10. IMMATRTIELLE RETTIGHEDER
10.1. Advokatfirmaet har ophavsretten, de immaterielle rettigheder og ejendomsretten til alle
dokumenter og materialer, som advokatfirmaet har udarbejdet i forbindelse med de
advokatydelser, der leveres over for kunden.
10.2. Advokatfirmaet er berettiget til at tilbageholde alle originale dokumenter, der er udarbejdet af
advokatfirmaet, hvis kunden ikke på forlangende har betalt herfor.
11. BEHANDLING AF PERSONOPLYSNINGER OG DATABESKYTTELSE
11.1. Oplysninger, som kan henføres til en person, herunder en personligt ejet virksomhed, håndteres
og behandles af advokatfirmaet i overensstemmelse med reglerne i Europa- Parlamentets og
Rådets forordning (EU) af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger (databeskyttelsesforordningen), samt lov nr. 502 af 23. maj 2018
om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger.
11.2. I forbindelse med et kundeforholds afslutning, ophævelse eller opsigelse, tilbageleveres
eventuelle originale dokumenter til kunden.
11.3. Advokatfirmaet gennemfører passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at
beskytte personoplysningerne mod uberettiget eller ulovlig behandling og mod hændeligt tab,
tilintetgørelse eller beskadigelse.
11.4. Hvis enten kunden eller advokatfirmaet bliver bekendt med eller har begrundet mistanke om
sikkerhedsbrud, der ville kunne føre til tab, videregivelse eller tilintetgørelse af
personoplysninger, der vedrører advokatydelserne, skal advokatfirmaet i fællesskab med kunden
sørge for, at advokatfirmaet og kunden hver især bliver i stand til at overholde vores respektive
forpligtelser i henhold til databeskyttelseslovgivningen og/ eller tilsvarende lovgivning, som
pålægger forpligtelser i forbindelse med håndteringen af sikkerhedsbrud.
11.5. Hvis kunden er en privatperson eller enkeltmandsvirksomhed, anerkender kunden, såfremt
advokatfirmaet for at kunne levere advokatydelserne til kunden har behov for at behandle
personoplysninger om kunden, at advokatfirmaet behandler personoplysningerne med henblik på
at opfylde en aftale med kunden.
11.6. Advokatfirmaet og kunden er hver især selvstændige dataansvarlige og overholder hver sine
juridiske og administrative forpligtelser i forbindelse med behandling af personoplysninger.
11.7. Personoplysninger behandles på den måde og til de formål, som advokatfirmaet eller kunden
finder passende i løbet af og/eller som led i aftalen om levering af advokatydelserne.
11.8. Medmindre andet udtrykkeligt er særskilt aftalt skriftligt med advokatfirmaet, behandler
advokatfirmaet ikke som databehandler personoplysninger på kundens vegne og efter kundens
instruks.
11.9. Advokatfirmaet kan efter behov udpege underleverandører eller andre eksterne databehandlere i
forbindelse med leveringen af advokatydelserne, herunder opbevaring af personoplysninger i
advokatsagssystemer. Advokatfirmaet benytter Unik System Design A/S - Boulevarden 19E, 7100
Vejle, Danmark • Tlf.: +45 76 42 11 00 • CVR-nr.: 17512692, som databehandler i forbindelse med
advokatfirmaets brug af sagssystemet Advosys.
11.10. Kunden er indforstået med, at personoplysninger kan overføres uden for EU, herunder til
eksterne databehandlere, hvilket f.eks. kan indebære overførsel til servere, der opbevarer data i
skyen (cloud-løsninger), men serveren ikke er placeret i Danmark eller inden for EU-området.
12. BESTIKKELSE OG KORRUPTION
12.1. Advokatfirmaet vil ikke, hverken direkte eller indirekte, have noget med bestikkelse eller
korruption under nogen form at gøre og har nultolerance over for at modtage, love, give eller
tilbyde bestikkelse, smørelse, returkommission eller anden utilbørlig betaling. Dette gælder tillige
på vegne af vores kunder.
12.2. Advokatfirmaet håndterer heller ikke kontanter på vegne af klienter, ligesom advokatfirmaet ikke
modtager betaling i form af kontanter.
13. MENNESKERETTIGHEDER
13.1. Advokatfirmaet lægger vægt på at respektere og understøtte alle internationale anerkendte
retskilder om menneskerettigheder, herunder men ikke udelukkende FN’s Verdenserklæring om
grundlæggende menneskerettigheder, EU-charter om grundlæggende rettigheder, EMRK m.fl.
14. OPHØR
14.1. Et kundeforhold ophører på det tidspunkt, hvor advokatfirmaet ikke længere er aktivt involveret i
kundens sag.
14.2. Advokatfirmaet kan ophøre med at repræsentere en kunde, hvis kravene i vores procedurer for
kundeidentifikation eller interessekonflikttjek ikke er opfyldt.
14.3. Advokatfirmaet er berettiget til på et hvilket som helst tidspunkt at afslutte et kundeforhold.
Advokatfirmaet vil i den situation påse, at kundens interesser ikke i væsentligt omfang
tilsidesættes, eller at kunden udsættes for et retstab.
15. OPBEVARING AF DOKUMENTER
15.1. Advokatfirmaet opbevarer kundens dokumenter og øvrige sagsmateriale i overensstemmelse med
vores forpligtelser i henhold til EU’s databeskyttelsesforordning (eller anden gældende lovgivning)
i mindst seks (6) år efter, at advokatfirmaet har afsluttet den pågældende sag, eller længere, hvis
advokatfirmaet i henhold til lovgivningen eller administrative regler er forpligtet hertil. Herefter
kan advokatfirmaet destruere sagsmaterialet uden yderligere varsel og uden at ifalde ansvar over
for kunden. Hvis en kunde ønsker at få udleveret sine dokumenter og øvrige sagsmateriale, kan
advokatfirmaet opkræve et gebyr til dækning af kopieringsudgifter.
16. GENERELLE OPLYSNINGER OG KLAGEPROCEDURE
16.1. Advokatfirmaet er registreret i Erhvervsstyrelsen med hovednavnet Advokatfirmaet Frændemark.
Advokatfirmaet er registreret på adressen Gammel Køge Landevej 55, 4. sal, Valby Tag, CVR-nr.:
39505290. Advokat Michael Wallin M: + 45 22312818. Advokat Louise Frændemark M: + 45
22312890.
16.2. Advokatfirmaet drives som enkeltmandsvirksomhed og har bankforbindelse i Nordea Bank A/S,
hovedklientkonto, reg.: 2355 kontonr.: 9025767788. Advokaterne i advokatfirmaet er beskikket af
Justitsministeriet i Danmark og er en del af Advokatsamfundet.
16.3. Advokatfirmaet anvender ikke aftaleklausuler om lovvalg og/eller værneting, medmindre dette
aftales med kunden. Advokaterne hos advokatfirmaet er omfattet af Advokatsamfundets tilsyns-
og disciplinærsystem og af reglerne om god advokatskik, jf. retsplejelovens § 126. Herudover
gælder de advokatetiske regler. De regler, der særligt gælder for udøvelse af advokaterhvervet,
kan findes på Advokatsamfundets hjemmeside.
16.4. I tilfælde af en tvist om salær opkrævet af advokatfirmaet og/eller utilfredshed med en af
advokatfirmaets advokaters adfærd, kan kunden klage over salærets størrelse og/eller adfærden
til Advokatnævnet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K, www.advokatnaevnet.dk.
—xxXxx—